Zet de eerste stap
Vaak is het moeilijk om te beoordelen of er echt sprake is van mishandeling. Heb jij een vermoeden van mishandeling? Zet dan de eerste stap of vraag advies. Huiselijk geweld stopt namelijk niet vanzelf. Er moet iets aan gebeuren.
Bied hulp aan
Denk je dat iemand in je omgeving lijdt onder huiselijk geweld? Probeer het gesprek aan te gaan en laat weten dat je hem of haar wilt helpen. Laat je niet afschrikken door een eerste afwijzende reactie. Weet dat een slachtoffer niets liever wil dan dat het geweld stopt. Twijfel je of durf je het gesprek niet zelf aan? Overleg dan met Veilig Thuis Zeeland.
Bel ons
Wij maken gebruik van een gratis landelijk telefoonnummer 0800 – 2000. Als je dit nummer belt, dan noem je de woonplaats van de betrokkene en word je doorgeschakeld naar de Veilig Thuis organisatie in die regio. Ben je niet in de gelegenheid om te bellen? Vul dan het contactformulier in, zodat wij jou kunnen bellen. Telefonisch contact is erg belangrijk om een goed beeld van de situatie te kunnen vormen.
Bel bij direct gevaar 112
Veelgestelde vragen
Ik maak me zorgen over iemand. Wat kan ik doen?
Probeer het gesprek met deze persoon aan te gaan. Laat weten dat je hem of haar wilt helpen. Laat je niet afschrikken door een eerste afwijzende reactie. Weet dat een slachtoffer niets liever wil, dan dat het geweld stopt. Twijfel je of durf je het gesprek niet zelf aan? Bel dan met ons voor overleg 0800 – 2000.
Kan ik anoniem bellen naar Veilig Thuis Zeeland?
Ja, voor advies kan je ons anoniem bellen. Je kan ook een melding doen, waarbij de betrokkenen niet op de hoogte zijn wie er gemeld heeft. Dat is een anonieme melding. Je naam en telefoonnummer zijn dan wel bekend bij ons, maar worden niet bekend gemaakt richting betrokkenen. Als je niet wilt dat wij je naam en telefoonnummer registreren, mogen we in principe niet met je melding aan de slag. De leidinggevende van Veilig Thuis besluit dan of er wel of geen onderzoek gedaan wordt naar de gemelde situatie. Angst voor je eigen veiligheid mag nooit een reden zijn om geen melding te doen van kindermishandeling of huiselijk geweld! Samen met jou bespreken we welke informatie besproken wordt met het gezin, op zo’n manier dat zij niet weten dat jij ons gebeld hebt.
Als je een hulpverleningsrelatie hebt met één van de betrokkenen, waarover je een melding wilt plaatsen, kun je niet anoniem blijven. Kijk voor meer informatie bij veelgestelde vragen onder professionals.
Ik hoor NU ruzie die uit de hand loopt bij de buren. Moet ik jullie bellen?
Bij hoogoplopende ruzie bel je de politie 0900 – 8844 of bij spoed 112.
Wie krijg ik aan de telefoon als ik 0800 - 2000 bel?
Bij ons krijg je een receptiemedewerker aan de telefoon, die je vraagt of we je terug kunnen bellen. Kan dit niet? Geef dit dan aan. Kan dit wel? Dan belt één van onze medewerkers je terug. Deze medewerker luistert goed naar je verhaal, beantwoordt je vragen en geeft advies. Samen met jou wordt gekeken of er professionele hulp nodig is en welke hulp het beste is.
Hoor ik nog iets terug als ik een melding gedaan heb?
Na je melding laten we je weten wat er gebeurd is met de melding. Afhankelijk van de melder wordt er meer of minder informatie gegeven.